Saturday, June 11, 2011

Persediaan Pelajar untuk ke Jordan

Assalamualaikum,,
Menjawab kepada soalan saudari "tiqah" di mypingbox yang menginginkan serba sedikit pendedahan awal tentang persediaan seorang pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran ke timur tengah jordan,insayALLAH saya cuba bantu setakat yang mampu.Ahlan wasahlan na :) Sebelum tu,meh kita tengok-tengok dulu keadaan atau suasana di sekitar syari' jami'ah irbid jordan.Supaya kita dapat gambaran awal terlebih dahulu.




Dari bab symaliy hingga lah ke bab janubiy.Kesemua pelajar tak kira sama ada dari Jami'ah Yarmouk mahupun JUST akan menetap di sekitar sini.Cuma rata-ratanya para pelajar Jami'ah Yarmouk akan menetap di bab qarbiy atau lebih dikenali "hijazi".Antara sebabnya lebih berdekatan dengan Jami'ah Yarmouk dan sesama sahabat-sahabat yang lain.Irbid adalah bandar kedua terbesar selepas ibu negeri Amman.meh tengok video yang disediakan dari pihak kami PERMAI,Persatuan Pelajar Malaysia Jordan.






Jami'ah Yarmouk khususnya untuk para pelajar kuliyah syari'ah seperti Usuluddin,Usul fiqh,Dirosat dan yang seangkatan dengannya lah.ekekeke.Sakan(asrama) juga disediakan bagi para pelajar Jami'ah Yarmouk.Saudari akan menetap dalam sakan selama setahun saja.Yang bertuahnya sewa rumahnya agak murah jika dibandingkan dengan kami yang duduk di luar lah.Agak la kot.hehe.Sakannya dalam kawasan Jami'ah juga.Jadi,saudari tak perlulah bimbang soal keselamatan sebabnya ada pengawal didalam kawasan tersebut.insyaALLAH kheir.


sakan(asrama) khusus untuk pelajar perempuan


acecece.Nampak indah ja.Maaf la kalau tak seindah rupa yang sebenar.haha

Bagi yang ingin mengaji dan mendalami ilmu lain akan di hantar ke Jordan University Of Science and Technology (JUST).Misalnya bagi takhusus Medic,Dentist dan lain-lain lagi.





Mungkin dari mata kasar yang kita nampak Jami'ah Yarmouk lebih dhoif dari segi struktur bangunan jika nak dibandingkan dengan JUST,tapi itu bukan lah satu alasan atau yang boleh melemahkan semangat kita untuk menimba ilmu.Seperti kata guru Quran saya dulu,ilmu tidak boleh dinilai dari tampak kulitnya sahaja,tetapi perlulah dinilai dengan isi dalamnya.Disebalik kitab yang tampak lusuh dan buruk tetapi banyak manfaat ilmu yang tersorok didalamnya.insyaALLAH akan disingkapkan segala nikmat menuntut ilmu ALLAH pada kita semua.Jadikan yang luas itu ilmu,yang tajam itu akal,yang ringan itu solat,yang lembut itu hati,yang manis itu senyuman,dan yang cantik molek itu akhlak.

Harus diingatkan juga persediaan untuk ke jordan ni atau dalam menuntut ilmu ni secara umumnya terbahagi kepada 3 bahagian

Persediaan rohani atau mental
Persediaan jasmani atau fizikal
Persediaan material atau barang-barang


Persediaan rohani atau mental
Sebelum melangkah untuk menuntut ilmu haruslah kita sebagai seorang pelajar mentajdid niat supaya kita sentiasa tidak tersasar dari niat asal kita untuk menimba ilmu di bumi anbiyak,bumi jordan ni.Juga saya petik kata-kata dari syeikhuna syeikh Fatah Al-Kholidiy dari Jami'ah Yarmouk kuliyah Ulum,"ilmu ALLAH itu luas umpama laut.Ada yang akan menceduknya dengan segelas air sahaja,ada yang akan menceduknya dengan cerek dan ada yang akan menceduk sebanyak mungkin sehingga satu tangki.Jika laut itu dibiar begitu sahaja maka tinggallah laut sebagai laut.Yang mana tiada siapa mengambil manfaat darinya.Walaubagaimanapun dalam firman ALLAH swt ada mencoretkan sebaris ayat yang bermaksud;

"Aku tidak berikan ilmu kepada kamu kecuali sedikit sahaja".
(Surah al-Israk ayat 85)

Maktabah(perpustakaan)


Nawaitu haruslah juga dititik beratkan fi sabilillah dalam mencari Redha ALLAH di bumi ni.Berterima kasihlah pada ALLAH swt kerana telah mengurniakan kita nikmat serta peluang untuk belajar dengan lebih mendalam lagi ilmu ALLAH ni.Ingat!sahabat saya pernah berpesan,jangan disebabkan hanya ujian yang ALLAH swt berikan pada kita boleh tercalarnya iman dan taqwa kita.Wana'uzubillah,.iman dan aqidah lebih utama.Saya peringatkan diri saya sendiri yang utama dan pada sahabat-sahabat saya yang lain juga.Moga ada manfaatnya bersama.insyaALLAH,kheir.Selain itu kita haruslah bersabar dalam menghadapi segala rintangan yang bakal kita hadapi.Sabar itu mungkin sukar diawalnya tetapi ingatlah ianya akan indah diakhirnya.


Masjid Jami'ah Yormouk yang dah ditukarkan nama kepada Masjid Nuh Qudhoh.Seperti yang kita sedia maklum,nama ni diambil bersempena dari nama seorang ulama' syeikhuna syeikh Nuh Qudhoh.Al-Fatihah buatnya kerana telah pergi meninggalkan kita pada tahun lepas.Moga ditempatkan bersama para sahabat dan yang disayangi ALLAH swt.Amien,ya Rabb.


Imam Ahmad bin Hanbal pernah mengatakan,"manusia itu berkehendak kepada ilmu seperti mana ia berkehendak kepada roti dan juga air".Bayangkan lah jika tanpa air seharian bagaimana keadaan rupa kita.Tercari-cari kita kerana kita amat memerlukannya.Nah!begitu jugalah ilmu pada diri kita.Bila tak ada setitis air yang boleh diminum untuk melepaskan penat dan dahaga,air paip pun jadi buat air kopi susu panas.ekekeke.

Juga nasihat dari sahabat saya harap dapat manfaat bersama,Imtihan(exam) adalah kayu ukur dalam menilai kefahaman kita sewaktu dalam pembelajaran.Namun ia bukan penentu kepada kuantiti dan kualiti ilmu seseorang itu.Itu semua hanya ALLAH swt Yng maha mengetahuinya.Jadi jangan fikir gagal itu petanda kita tidak berilmu,tapi jadikanlah gagal itu sebagai pencbar agar kita tak bertemu dengannya pada masa akan datang.InsyaALLAH,kheir.Jangan tangisi kegagalan jika ALLAH uji kamu.Jangan tangisi kesempitan hidup jika ALLAH uji kamu.Jangan tangisi apa yang kamu tidak perolehi tetapi pandanglah apa nikmat yang telah ALLAH berikan pada kamu yang mana tidak semua orang ALLAH berikan.Bak kata sahabat sekuliyah saya,Hilal Asyraf seorang penulis buku di Malaysia."paku betul-betul nasihat orang bagi,bagi lekat sikit."ekekeke..Perlengkapkan jua ilmu sedikit sebanyak sebagai bekalan dan persiapan awal untuk ke sini.Ilmu yang baik dapat keberkatan.insyaALLAH.Jangan berilmu tanpa amalan,bagai pohon tanpa buahnya.Umpama kereta tanpa stereng,umpama sambal tanpa belacan.(cuba baca dalam bahasa arab+melayu ditanwinkan diakhir tiap-tiap kalimah)..haha99x.



Kalau masih kita ingat lagi Saidina Ali Karamallahu Wajhah juga ada berpesan,"apabila ALLAH swt ingin menghina seseorang hamba,maka ALLAH akan mengharamkan ilmu keatasnya".ALLAHU AKHBAR!Moga kita semua tidak tergolong dalamnya selamanya.Amien.

Persediaan Jasmani atau fizikal
InsyaALLAH mesti semua dah sedia maklum dengan persediaan ni kan?..Kesihatan adalah suatu nikmat ALLAH yang penting bagi kita.Pastikan kesihatan kita dengan baik sebelum memulakan perjalanan jauh ke sini.Satu kita terlupa kadang,masa kita sakit dalam keadaan terlantar baru kita tersebut-sebut kalimah ALLAH dibibir.ALLAH...lemahnya kita.ALLAH tak pernah lupakan kita walaupun kita sering kali terlupa padaNYA.Itu lah Rahmat dan Kasih SayangNYA yang tidak pernah bertepi.Walaupun taubat sering kita mungkari.

Persediaan Material atau barang-barang keperluan
Harus diketahui semasa para pelajar kemasukan baru nanti,kome tiba dalam musim yang hampir-hampir syitak(sejuk).Jadi mungkin dari segi kesihatan awalnya,akan mengalami kulit dan bibir yang agak kering.'Ala kulli hal,krim-krim atau pun losyen boleh didapati di farmasi sini.Mungkin bagi sensitif kulit boleh persiapkannya dari Malaysia.Juga ubat-ubat yang kome rasa perlu dan penting dan risau jika tak dapatnya di sini,angkut lah bersama-bersama kome.Sebab kebanyakkan klinik-klinik dan hospital di sini perkhidmatannya tidak memuaskan seperti yang kita dapat di Malaysia.

Antara barang-barang yang penting yang perlu intabeh

1.Baju tebal/sweater tebal

Dinasihatkan tak perlu kot bawa supaya tak memenuhkan beg kargo.Dan menjimatkan ruang bagi barang-barang yang lebih penting yang perlu dibawa dari Malaysia.Sebab di sini lebih banyak untuk didapati dan lebih murah.Kome boleh dapatkan di kedai-kedai musta'mal(second hand) yang ada.


balad atau downtown


2.Stokin tebal

Rasanya lebih kurang juga penjelasannya dengan sweater tebal tadi.Keadaan sini lebih banyak untuk didapati.Jangan risau je.Kakak-kakak akan tolong punya nanti.InsyaALLAH,.



3.Ubat-ubatan

Untuk ni harap dapat buat persiapan awal supaya nanti tak menyusahkan orang.haha.Seperti yang saya katakan sebentar tadi,klinik-klinik dan hospital agak kurang memuaskan perkhidmatannya.Dalam keadaan kita menahan sakit teruk gastrik atau sebagainya,dengan sopan santunnya dan berhemah mereka bertanya pada kita;

orang hospital/klinik:"saudari sakit ka?Dok situ elok-elok ye.."

Bahgianya lah dengar....=)


Buat lah penilaian sendiri.Dengan keadaan sakit teruk apa yang kita rasa.Adehh..

4.Kitab-kitab

Sebaiknya bawalah kitab-kitab yang dah kita hadam tu seperti kitab asas atau kamus bahasa arab-melayu sebagai pemudah cara dan rujukan untuk pembelajaran di sini.Sebab perjualan kamus bahasa arab-melayu dari senior-senior tak selalunya ada dan kurang pasti bagaimana.Kalau ada pun hanya kamus e-miftah sahaja.Cuma tak sesedap lah dapat memiliki kitabnya jika nak dibandingkan.Kamus yang ada di sini hanya bahasa arab-bahasa arab.Jadi,saya syorkan bawalah kamus seperti kamus at-Tullab karangan utz Husain bin Unang,kamus al-Miftah atau yang lain-lainnya lagi.Untuk Quran terjemahan bahasa melayu tak perlu risau sebab alhamdulillah kedai-kedai buku di sini sudah ada yang menjualnya.

5.Barang-barang letrik seperti seterika,blender,laptop dan yang sekutu dengannya

Barang-barang macam ni mungkin lah boleh didapati di sini cuma saya kurang berkenan dengan kualitinya saja.Sekali dua guna boleh la dibuang selepasnya.Dah macam pampers pulak.Dengan kurang berkualiti ditambah pulak dengan mahal harganya.Boleh nilai sendiri lah.Sebaiknya hangkutlah dari Malaysia sebagai nasihat saya.Untuk periuk nasi letrik rasanya tak perlulah kot.InsyaALLAH kheir ja.Ada setengah senior bawak lesung batu dari Malaysia.Bila ditanya sohib rumah(tuan rumah)..

sohib:"Apa kebendanya benda alah nih?buat apa batu kat dapur?"

budak malizi:"haha99x,ni harta pusaka nenek moyang kiteorang.turun temurun.Tak dapat kat jordan punya.."(nada bangga ja..ekekeke)




6.Makanan dan barang-barang untuk masakan dapur

InsyaALLAH barang-barang yang biasa digunakan untuk masak ada ja kat sini kat pasar dan kedai-kedai.Misalnya,macam santan,nyor kikir(kelapa yang di parut),sos tiram atau benda-benda lain.Cuma tak sesedap di Malaysia lah dan tak semua kedai ada menjualnya.Mungkin adek-adek boleh dapatkan di Pasaraya yang besar dan keluarannya dari Thailand saja.Berhati-hati lah dulu sebelum beli itu nasihat saya.Sini mungkin agak sukar untuk dapatkan barang-barang macam tu jika nak dibandingkan dengan Mesir atau Mekah.Sos cili atau kicap pun tak kebanyakkan kedai ada jualnya.Mungkin apa yang saya nak list kan untuk barang dapur dan makanan yang sememangnya tak ada disini seperti berikut :

  • Kiub atau pati tomyam
  • Serbuk kari ayam,daging dan ikan
  • Serbuk kurma
  • Serbuk sup
  • Sup bunjut
  • Serunding
  • Ikan bilis
  • Udang kering
  • Belacan
  • Tempoyak
(kalau kempunan la,tapi ada ja senior-senior dah ada pengalaman dulu.Yang penting cara pembungkusannya perlu ada strategik la supaya tak meletup..haha)
  • Bihun
  • Laksa
  • Asam jawa@gelugor
  • Keropok ikan
  • Serai
  • Kuah kacang segera
  • Kerisik
(boleh nak buat manual cuma kelapanya agak mahal dijual)

  • makanan segera terpulang pada individu.Misalnya seperti meggi.Sini kesemuanya dijual yang diimport dari Indonesia sahaja.Jadi,kalau nak kepuasan sendiri boleh bawa dari Malaysia.

  • Kacang soya
(kalau nak la..sebab pasar di sini terhad jualnya.Mungkin mudah dapat pada bulan Ramadhan saja.)

  • Perencah nasi goreng(terpulang pada individu)
  • Perencah bihun goreng(terpulang pada individu)
  • Budu(bagi yang tak mampu hidup tanpanya lah)

Ahlan wasahlan saya ucapkan sekali lagi pada adek-adek semua.Jumpa disini ye nanti.InsyaALLAH,kheir.Daripada Ziyad bin al Harith berkata:Bersabda Rasulullah SAW:"Barangsiapa mencari ilmu maka ALLAH SWT akan menjamin untuk mencukupkan rezekinya."
(Hadith riwayat al Khotib)

Diharap tidak melupakan saya didalam doa kalian.Syukran ^_^

3 comments:

فاطمة الزهراء said...

salam...syukran atas perkongsian

zwaniislam said...

wlkmslm,,sma2 =)

Abdul Aziz Al Hafiz said...

Salam, ana berminat utk sambung deeniyah di Jordan. Tapi, ana tak ada b.Arab SPM?

Macam mana ya? Harap akh boleh bantu ana.

Ini emel ana, azizalfaruq@gmail.com