Friday, August 7, 2009

Ma'ahad Tahfiz al-Quran wal-Qiraat addin 2

Ma'ahad Tahfiz al-Quran wal-Qiraat Addin 2
بسم الله الرحمن الرحيم
Segala puji hanya bagi Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.Tuhan sekalian 'alam.Moga kitaemua senantiasa dibawah lembayung Rahmat dan Kasih SayangNYA.
InsyaAllah,kali ni ana ingin berkongsikan foto2 semasa ana menuntut di Ma'ahad Tahfiz al-Quran wal-Qiraat Addin 3.(eh2,ni bukan ke far'un lubuk katak?)owh,silap2.ini far'un ikhwah.far'un ana di Parit Perak Darul Ridzuan.furu'un akhawat ada 2 ja.Satu lagi kat Padang Rengas.jom layan foto!

(aik,surau?mana kelasnya??kata nak tunjuk)sinilah kami mengaji sebenarnya.ana rindu suasana riuh ngaji dulu.sekarang,kena ngulang sendiri.sendiri tebuk,sendiri baca.sorang2.sedih..


suasana dari asrama ke surau merah tadi.rumah yang warna kuning ni,asrama depan.kome nampak tak pokok kelapa tuh?ana pernah masa ana nak ke kelas,sipi ja buah kelapa jatuh sebelah.fuh!Alhamdulillah.


ha,yang ni baru asrama ana.jap2.asrama??ada rupa asrama ka?haha.macam rumah terbengkalai ja..

kepada sesiapa yang ingin menghulurkan bantuan,bolehlah menghubungi ana dengan segera.sms ON SUMBANGAN ke 3211.haha99x.



eh2,tak kan akhawat pakai sampin kot!haha.sapa la dok t-do time imtihan nih.ikhwah jauh skit.

agak2 kome ana ada kat situ tak??khulasohnya,kalau ana ada kat situ dah lama ana delete gambar ni.hee.tak lalu tengok gambar ni lama2.batch baru nih.ada bapa kerat ja yang lama.gambar batch2 lama,tak boleh tayang kat orang.budak2 tak pe.Nampaknya setakat ni ja lah.nak letak gambar banyak2 tak boleh.takut suami deme marah ana plak.haha.sebenarnya ana sedih kenapa ramai akhawat diluar sana yang tak berminat dengan pengajian al-Quran ni.sepatutnya didalam Qalbi kita 'tertanam' senaskhah al-Quran dan Hadith.barulah hidup kita lebih terarah dalam menuju KeredhaanNYA.mungkin ada hikmah tersendiri yang kita tak mengetahuinya.ada yang diletakkan dalam kelompok ini.dan ada yang termasuk dalam kelompok yang lain.nikmat 'bersama' al-Quran tak dapat digambarkan.sendiri rasa.sekolah buruk mana pun tahapnya,itu bukanlah menjadi suatu ukuran dalam menuntut ilmu.apa yang patut dilihat ialah ilmunya.ingat ye adek2 pesan kakak nih..waakhiru kalam,salam huffaz dari ana.

11 comments:

Assiddiq said...

Jangan terhijab pada suatu perkara sudahla bila mencapai kenikmatan suatu perkara tu. Terus tengelam nikmat dalam keagunganNya.. KekuasaanNya..Direct terus kepadaNya..

Cikgu Adham said...

slm.. kat cni tak ada pelajar lelaki ke? sistem kat cni mcmmn? masih tradisional ke?

zwani_islam said...

wlkmslm.pljr llki ada.tp,tmptnya agk jauh skit.sbb perbezaan ma'ahad ana dgn mn2 sklh,adlh Quran.jd sbgi seorg pljr thfiz,penjagaan mata adlh penting bg kami.krn ianya melibatkan soal ingatan kami terhadap Quran.tradisional??wkaka..sistem bljr stail pondok.termasuk dgn kitab2 yang kami bljr.kami bukanlah sklh kerajaan.hanya swasta.duit dari sumbangan org ramai dan duit yuran pljr lah yg membantu membina sklh dan duit gaji para guru d sni.kami sepenuhnya tumpu pada Quran dan Qiraat.Qiraat ni pula cra bacaan para imam.ada khilaf2nya.madah(subjek) yg lain,mcm nahu,sorof tu ada.pd sblh tgh hri.akademik hnya pd hri cuti.waktu yg selebihnya pula,dicurhkan bersma dgn Quran.klu masa kami lebih pd subjek yg lain,x bermkna la dok ma'had tahfiz.hee.cikgu mngjr apa?

Assiddiq said...

oh.. best juga..tanya cikgu assiddiq ke? cikgu ngajar budak terjun sungai.. :D

zwani_islam said...

pok cik nih,sebuk ja!ana ckp dgn cikgu Adham.pi blk rmh main kucing yg x comel tu ja la!wkakaka.

Assiddiq said...

eleh.. ye la model bas~

zwani_islam said...

to muhammad:
nta...

Assiddiq said...

Salam enti yg dirahmatiNya.. :")

ana jannah said...
This comment has been removed by the author.
Nor Syazwani Nadzirah said...

kak syeikh, rindu sekolah + madrasah nie.. suasana yg sukar utk dirasa di tempat lain.. sehebat mana pun tempat yg kite belajar sekarang nie, maahad nie pertama dihati.. kemanisan menghafal, mengulang, mengaji bersama.. semuanya la.. nak nangis rase :'( moga Allah berkati ilmu kita ^_^

maahad tahfiz said...

Kalau rindukian sekolah boleh juga layari https://www.facebook.com/yayasanaddin?ref=bookmarks atau http://maahadtahfizaddin.edu.my/