Sunday, January 31, 2010

Keajaiban no 19 dalam Quranul Karim

19 Satu: Ayat Pertama Dalam Quran

Tahukah anda basmalah merupakan ayat pertama yang menjadi permulaan Kitab Allah Yang Mulia ini?

Maka ketahuilah bahawa jumlah huruf dalam "bismillahirrahmanirrahim" ada 19

19 Dua: Surah Pertama Dalam Quran

Kita telahpun ketahui bahasawanya ayat pertama Quran mengandungi 19 huruf. Mari kita lihat pula surah pertama dalam Quran iaitulah surah Al-Fatihah.



Surah ini mengandungi 6 ayat jika tidak dimasukkan basmalah yang mana ia tidak dikira sebagai ayat dalam surah yang lain selain dari Al-Fatihah.

19 huruf dalam basmalah apabila didarabkan dengan baki ayat dalam surah Al-Fatihah, maka akan terhasillah satu nombor yang kita telah sedia maklum.

19 x 6 = 114


114 adalah nombor yang mewakili jumlah surah yang terdapat dalam Al-Quran Al-Karim. SubhanAllah!

19 Tiga: Surah Terakhir Dalam Quran


Kita telahpun melihat tentang surah pertama dalam Quran. Mari kita lihat pula surah yang terakhir yang ditulis dalam Mushaf yang suci ini. Iaitulah surah Al-Naas.

Surah ini mengandungi 6 ayat jika tidak dimasukkan basmalah yang mana ia tidak dikira sebagai ayat dalam surah yang lain selain dari Al-Fatihah.

19 huruf dalam basmalah apabila didarabkan dengan baki ayat dalam surah Al-Fatihah, maka akan terhasillah satu nombor yang kita telah sedia maklum.


19 x 6 = 114


114 adalah nombor yang mewakili jumlah surah yang terdapat dalam Al-Quran Al-Karim. SubhanAllah!

19 Tiga: Surah Terakhir Dalam Quran

Kita telahpun melihat tentang surah pertama dalam Quran. Mari kita lihat pula surah yang terakhir yang ditulis dalam Mushaf yang suci ini. Iaitulah surah Al-Naas.

Jumlah ayat dalam surah ini juga adalah 6 ayat dan basmalah tidak termasuk dalam perkiraan ayat.

Maka, jalan pengiraan yang sama juga digunakan seperti surah pertama dalam
Quran.

19 x 6 = 114 = jumlah surah dalam Quran.

Ada alaqah ataupun perkaitan antara keduanya. Surah pertama dan surah terakhir dalam Quran, kedua-duanya mengisyaratkan kepada jumlah bilangan surah dalam Al-Quran seluruhnya. masyaAllah tabarakAllah!


19 Empat: Ayat Pertama Yang Diturunkan






Kiralah sendiri. Kalau anda seorang yang pandai mengira anda akan dapati jumlah kalimah ataupun perkataan dalam kelima-lima ayat ini berjumlah 19


19 Lima: Ayat Terakhir Yang Diturunkan kalimah! Allahu akbar!



Tak perlu diperpanjangkan lagi kalam. Semuanya berjumlah 19 kalimah!

Kita dapati disini juga terdapat alaqah yang sama antara ayat pertama dan ayat terakhir yang diturunkan. Sepertimana juga surah pertama dan terakhir tadi, kedua-duanya mengisyaratkan kepada jumlah bilangan surah dalam Al-Quran. masyaAllah tabarakAllah!

19 Enam: Pertuturan Pertama Yang Diucapkan Oleh Seorang Hamba Kepada Tuhannya

Ayat pertama dalam Fatihah merupakan basmalah. Ayat kedua pula merupakan pujian kepada Allah.
Ayat ketiga dan keempat merupakan sifat Allah dan kedudukan-Nya sebagai Raja kepada Hari Pembalasan. Maka ayat kelima merupakan ayat pertama yang menjadi perbualan antara kita sebagai hamba dengan Allah sebagai Tuhan yang mencipta. Dengan adanya dhomir anta (huruf kaf) dan huruf nun sebagai dhomir nahnu yang membawa maksud kami, ayat kelima ini jelas sebagai satu perbualan.


Kepada-Mu kami menyembah dan kepada-Mu kami memohon pertolongan

Kome pun tau apa yangsaya nak cakap kan. Kiralah sendiri. Jumlah huruf dalam ayat ini adalah 19 huruf! SubhanAllah Maha Suci Allah!

19 Tujuh: Doa Pertama Seorang Hamba


Doa pertama yang dipohon oleh seorang hamba kepada Allah adalah dari ayat ke-6 daripada surah Al-Fatihah.


Tunjukkanlah kami jalan yang lurus

Perlu cakap juga? 19 huruf syeikh! Allahu Allah masyaAllah tabarakAllah!

Cukup lah kot saya bawakkan 7 je fakta tentang 19 nih. Hakikatnya ada berbelas-belas lagi. Indah bukan mukjizat Al-Quran yang jelas terang lagi bersuluh ni?Saya pun tak faham kenapa ada orang masih nak menolak Al-Quran dan tak nak beriman dengan Allah Taala dan Nabi Muhammad SAW sebagai rasul-Nya. Kalau dah hebat sangat tu, buatlah Quran sendiri yang ada mukjizat macam ni. Cubalah untuk tandingi mukjizat Al-Quran. Nescaya percubaan itu hanyalah sia2. Korang takkan dapat nak cipta satu Al-Quran yang dapat tandingi Kitab Allah ni dan hakikatnya korang takkan dapat nak cipta satu ayat pun yang dapat tandingi Al-Quran. Takkan dapat selama-lamanya!




Dan jika kamu (tetap) dalam keraguan tentang Al Quran yang kami wahyukan kepada hamba Kami (Muhammad), buatlah satu surah (saja) yang semisal Al Quran itu dan ajaklah penolong-penolongmu selain Allah, jika kamu orang-orang yang benar.
Maka jika kamu tidak dapat membuat(nya) - dan pasti kamu tidak akan dapat membuat(nya), peliharalah dirimu dari neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu, yang disediakan bagi orang-orang kafir.

Friday, January 22, 2010

petua kuat ingatan

(sekadar hiasan bagi cantik)

Menjawab kepada soalan Acit yang menginginkan petua kuat ingatan dari ana.Maaf dulu ana tak sempat nak buat secara terperinci.InsyaAllah,ana huraikan sedikit kali ini.Formula pemakanan genius-genius Islam silam yang menjadi rahsia keajaiban daya intelek mereka. Formula ini terpendam di dalam kitab-kitab tradisional dalam bahasa Arab. Tersembunyi dari pengetahuan orang Arab dan umat Islam sendiri. Namun akhir-akhir ini ada usaha-usaha untuk mengetengahkan kembali kepada umum. Sekarang semacam ada kecenderungan di kalangan ilmuan Islam dan bukan Islam untuk mengkaji dan menguji keabsahan formula ini. Ini didorong oleh penemuan - penemuan saintifik yang membuktikan kebenarannya, khususnya terhadap susu, madu dan telur. Berikut adalah formula pemakanan genius-genius Islam yang telah terbukti berupaya meningkatkan kepintaran dan kekuatan daya ingatan :

1) MADU
Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran
mengiktirafkannya sebagai " shifa '" iaitu penyembuh penyakit.Dalam surah an-Nahl juga ada menyebut tentang kelebihannya.
Manisan madu digelar "Raja Ubat", dapat menyembuh
kebanyakkan penyakit. Ia adalah makanan untuk kesihatan keseluruhannya.
Ia mengandungi pelbagai jenis vitamin, mineral, protein,
antiseptik dan enzim yang meningkatkan ingatan dan kecerdasan
mental individu. Madu juga mengandungi pelbagai zat galian yang
penting seperti kalsium, sulfur, fosforus, zat besi, karbon,
magnesium, potassium (kalium), kuprum, silika, klorin,
mangganese dan belerang untuk memupuk tenaga dan kesihatan
fizikal-mental. Rasullullah s.a.w bersabda, "Siapa ingin
hafaz,hendaklah ia minum manisan madu". Madu didapati berkesan untuk
merawati penyakit - penyakit mental di mana ia boleh
menghindarkan kepenatan kerja otak seperti berfikir, membaca,
merancang dan bermesyuarat.

CARA MINUM : ikut suka kepada peminum.jangan banyak sangat.nanti demam jangan cari ana plak.
2sudu teh sudah mencukupi.
PANTANG : Jangan makan tembikai semasa menggunakan madu.
Sangat merbahaya!


2) KISMIS
Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah
bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan
ke otak. Kekurangan oksigen menyebabkan seseorang mudah
mengantuk, pelupa, lembab sikit dan mengalami kelemahan dalam berfikir.

CARA MAKAN :
i) Menghadap Kiblat
ii) Baca "Bismillah" dan selawat ke atas nabi (3 kali)
iii) Baca doa penerang hati
iv) Makan secara kemam seperti makan gula-gula.Kurang berkesan
jika dikunyah seperti makan kacang.lebih sedap jika di makan mengikut sunnah Nabi Muhammad SAW iaitu dengan masak susu panas dan kemudiannya dicampur kismis di dalamnya.Diminum pada waktu sebelah malam sebelum beradu.(maksud asal t-do)
v) Makan sebiji-biji sebanyak 21 biji setiap hari.(bagi para huffaz) 7 biji(bagi kebiasaan)


3) SUSU SEGAR
Susu berguna untuk kesihatan otak, mempertajamkan ingatan,
membekalkan tenaga mental dan fizikal. Susu mengandungi tiga
unsur semulajadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan
untuk pertumbuhan badan dan otak. Susu adalah makanan yang
paling lengkap dan berkhasiat. Ia mengandungi enam kelas
makanan yang amat diperlukan oleh tubuh iaitu karbohidrat,
lemak, protein, semua jenis vitamin, mineral dan air. Ia
berkhasiat untuk merawati kesihatan umum dan merupakan penawar
kelupaan yang berkesan. Rasullullah s.a.w menerangkan susu
boleh menguatkan belakang, menambahi akal, memperbaiki
penglihatan dan menghindari penyakit lupa. Susu yang terbaik
untuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri - biri dan lembu
yang segar. Susu hidup lebih berkhasiat dari susu debu.

CARA MINUM :
i) Sekurang-kurangnya segelas pada sebelah pagi dan malam
ii)Baca "Bismillah" dan doa minum susu seperti yang
dibaca oleh Rasullullah s.a.w


4) TELUR
Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga
kesihatan keseluruhannya. Ahli - ahli kesihatan mengakui ia
merupakan makanan yang lengkap dan berkhasiat. Ia mengandungi
protein, mineral, vitamin, kalsium, kuprum, magnesium,
fosforus, kalium, sulfur, natrium, klorin, zat besi, air,
choline dan bahan ekstraktif. Sabda Nabi s.a.w, "Sesungguhnya seorang
Nabi a.s mengadu kepada Allah (kerana dia) lemah badan. Maka
Allah s.w.t memerintahkannya supaya memakan telur". Telur
terutama telur kuning, berupaya mengatasi masalah kelemahan
tenaga fizikal dan minda sekaligus. Telur yang terbaik ialah
telur ayam kampung dan yang masih baru.


5) HALIA
Ianya sangat mujarab untuk gejala kelupaan. Ia boleh dimakan
mentah atau dibuat halua. Halua ialah halia yang dijadikan
manis - manisan dengan merebus dan mencampurkannya dengan gula.Ianya juga baik diminum dengan air madu ya'ni air yang dicampur dengan madu didalamnya.

CARA MAKAN : Dimakan sedikit sahaja pada waktu pagi.


6) LIMAU OREN
Berkhasiat untuk mengemaskan urat-urat jantung dan menambah
kekuatan fikiran menurut hadis Nabi s.a.w. Limau - limau jenis
lain juga elok untuk diamalkan.



7) BUAH DELIMA
Untuk penerang hati. Sabda Nabi s.a.w, "Barangsiapa yang
memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah
menerangkan hatinya selama 40 hari."


8) DAGING BURUNG MERPATI
Ianya banyak digunakan oleh bijak pandai Islam dan Melayu
dahulukala. Ia mengandungi protein, lemak, kalsium, fosforus
dan kalori. Sangat efektif untuk meningkatkan kecerdasan
terutama kanak - kanak. Kaedah ini sangat popular dan berkesan.
Kanak - kanak yang diberi telur burung merpati didapati dapat
bercakap lebih awal dari kebiasaannya.


9) OTAK AYAM
Boleh dibuat sup dan dicampur dengan halia. Otak ayam yang
segar juga boleh dibuat penawar sementara bagi gigitan ular.
Perlu diamalkan memakannya.


10) DAGING AYAM
Berbanding dengan semua jenis daging, ayam dianggap
mengandungikadar zat pemakanan yang paling tinggi. Daging ayam betina dara
terutamanya berkhasiat meningkatkan prestasi otak dan membaiki
darah. Abu Musa r.a meriawayatkan bahawa Nabi s.a.w memakan
daging ayam betina.


11) DAGING BIRI-BIRI
Menambah darah, sesuai untuk orang aktif dan bekerja berat
serta dapat meningkatkan kekuatan hafazan.


12) HATI
Terutamanya hati ayam dan lembu. Mengandungi pelbagai jenis
vitamin dan bermanfaat untuk kesihatan mental dan fizikal.


13) KEKACANG
Beberapa jenis kacang seperti gajus, berangan, kacang soya,
pistachio dan lain-lain. Kacang pistachio dipercayai sangat
efektif untuk meningkatkan kecerdasan terutamanya kanak-kanak.
Memakan kacang pistachio merupakan amalan pemakanan seorang
pelajar genius berbangsa Melayu yang tinggal di
Melaka.Kekacang mengandungi nilai protein yang tinggi.


14) BUAH BADAM
Untuk meningkatkan kecerdasan.


15) ZA'FARAN : KOMKOMA ( CROCOS SATIVUS )
Sejenis bahan berambu merah. Dimakan sedikit sahaja. Dijual di
kedai-kedai runcit India dan sesetengah kedai runcit Melayu.kedai runcit Jordan tak tau.


16) KEMENYAN PUTIH ( kemenyan serani/luban/ kundar )
Ditumbuk halus-halus dan dimakan dengan gula.


17) BUNGA KOBIS
Terdapat sejenis asid amino untuk tenaga mental.


18) BUNGA CENGKEH
Ditumbuk sehingga halus lalu dimakan sedikit sahaja.


19) LABU
Berfaedah menambahkan keupayaan fikiran dan akal. Sabda Nabi
s.a.w., "Makanlah labu kerana ia mencerdaskan akal". Baginda
juga berkata, "Jika kamu membuat sup (atau kuah), dianjurkan
memasukkan labu ke dalamnya kerana ia menambahkan kemampuan
.fikiran dan akal.


20) BUAH KEDEKAI ( MAJALAWI )
Menguatkan hafalan dan menguatkan kekuatan badan.


21) MINYAK SAPI
Dimakan terus atau dicampurkan dengan masakan dalam kuantiti
yang kecil.


22) SAYUR-SAYURAN DAN BUAH-BUAHAN SEGAR
Juga membantu meningkatkan akal dan memori

Friday, January 15, 2010

Malaysian Day 2009

Assalamualaikum w.b.t..,
insyaAllah,jika diizinkan kali ini ana akan berkongsi dengan semua program yang telah pun berlangsung di bumi anbiyak bumi jordan ni pada bulan disember lalu.Setelah berjaya meminjam dewan khindi jami3ah yarmouk,apalagi bermaharajalela lah kami semua mengguna dewan dengan sebaik mungkin.Julung-julung kalinya Malaysia Day di adakan di sini.Anak-anak negeri juga diberi peluang untuk mempamerkan adat dan kebudayaan masing-masing.Termasuklah makanan-makanan tradisional turut di sediakan.Alhamdulillah segalanya berjalan lancar dengan kehendak Allah Ta'ala.Cuma ada la s
ikit masalah yang tak dapat dielakkan.Wartawan,duta-duta dari malaysia dan negara-negara lain turut hadir bagi memeriahkan lagi dewan tersebut.haha99x..Pelbagai kebudayaan yang cuba di tonjolkan(walaupun separuh je menjadinya) dalam progaram ini,antaranya tarian Zapin Johor,Dikir Barat dan adat istiadat majlis perkahwinan malaysia.tetamu yang hadir amat menggalakkan dan memberangsangkan.haha..tambahan pelajar arab jami3ah...apa lagi nak cerita?biarlah gambar yang menceritakan peristiwa tersebut..(ayat bahasa melayu macam A+ je dapat masa imtihan dulu..haha..)

Diantara tetamu yang turut hadir dalam program Malaysia Day 2009.dok khusyu3 jilat jari gamaknya,pekena tempoyak ka??

Suasana kehangatan dan kebingitan dalam dewan khindi yarmouk.mana ana ekk?

Acara majlis persandingan dan perkahwinan orang melayu yang di sertai oleh adik beradik sendiri.

Dengan tak semena-mena ahli-ahli silat pun muncul.

Lalu dia bermonolog dalaman"cis,hebat la plak silatmu bila depan arab ek tadi belakang pentas tak pun!"

Tarian Zapin Johor.

yang ni tak mampu rasanya
nak komen lebih.haha,..sendiri komen lah..


Barisan duta-duta

ntah la kat deme

Antara gerai-gerai yang disediakan.jom
kita tengok jenis juadah yang disediakan..

agak-agak arab makan benda ni tak?haha..

Wakil anak Sabah

Wakil anak Johor


Sonok sangat ke dapat pakai benda tu?haha

Monday, December 7, 2009


بسم الله الرحمن الرحيم

Menjawab kepada soalan akhi Hasif merangkap sahabat sekuliyah ana yang bertanyakan tentang zikir Qalbi.insyaAllah,ana akan cuba menghuraikan sedikit tentang maQam zikir ya'ni peringkat-peringkat zikir.ana terang ringkas je lah.mudahah-mudahan walaupun sikit,tapi bermanfaat kepada kita semua.sesungguhnya perbandingan pengetahuan Allah Ta'ala dengan hambaNya amatlah jauh berbeza.seperti yang tercoret di dalam mushaf Quran yang berbunyi;

قل لوكان البحر مدادا لكلمات ربى لنفد البحر قبل ان تنفد كلمات ربى ولو جئنا بمثله مدادا


katakanlah Muhammad,seandainya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimat-kalimat Tuhanku,maka pasti habislah lautan itu sebelum habisnya penulisan kalimat-kalimat Tuhanku,meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu(pula).(surah al kahfi ayat 109)

Zikir secara umumnya ialah apa sahaja amalan dan perbuatan zhohir dan batin yang membawa seseorang itu kepada mengingati Allah. Amal ibadat dan perbuatan sama ada yang zhohir atau batin yang berlandaskan hukum syarak yang dikerjakan dengan tujuan untuk mendekatkan diri dan mendapat keredhoan Allah dikatakan ianya sebagai zikir. Ini adalah kerana zikir itu terbahagi kepada beberapa bahagian dan martabat seperti Zikir Anggota, Zikir Lisan, Zikir Qalbi dan Zikir Sir serta Zikir yang tenggelam dalam Mazkurnya.zikir juga di sebut di dalam mushaf Quran yang berbunyi;

الذين ءامنوا وتطمئن قلوبهم بذكرالله الا بذكرالله تطمئن القلوب

(iaitu)orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah.Ingatlah,hanya dengan mengingat Allah hati akan menjadi tenteram.


Ayat diatas menunjukkan kepada kita betapa perlunya seorang hamba itu membasahi lisannya dengan berzikir.

Tingkatan Pertama:Zikir Lisan

Tuntutan untuk melakukan Zikir ini adalah sangat-sangat ditekankan sebagai senjata dan alat pencuci jiwa semasa dan sepanjang perjalanannya menuju kehampiran. Walaupun lalai atau merasa pahit dan berat untuk berzikir, mereka digalakkan juga untuk mengistiqamahkan Zikir Lisan ini mengikut awarid dan bilangan-bilangan tertentu.Lidah yang digunakan untuk berzikir sekurang-kurangnya dapat mengelakkannya daripada mengumpat-umpat dan mengeji orang lain atau ucapan yang sia-sia atau lagho.Inilah wajah-wajah kemuliaan yang dikurniakan Allah kepada mereka yang berzikir walaupun hatinya lalai. Kemampuan untuk berzikir secara lisan tanpa hudur hati ini hendaklah disyukuri agar nanti mendapat kurnia dan anugerah Allah.

Dengan kemuliaan kurnia Allah yang sedikit dan kelebihan yang ada pada orang yang bersyukur inilah, maka Muallif (Sheikh Ibni Athoillah As-Kanddari) mendatangkan kalam hikmahnya yang seterusnya sebagaimana berikut;

Maka mudah-mudahan bahawa diangkatkan oleh Allah akan dikau daripada Zikir(lisan) serta diperoleh lalai kepada Zikir serta diperoleh jaga(Yaqozhoh).

Keterangan:

Maka mudah-mudahan bahawa diangkatkan oleh Allah akan dikau daripada Zikir serta diperoleh lalai kepada Zikir serta diperoleh jaga(Yaqozhoh) dengan LathifNya dan InayahNya kerana bahawasanya jaga itu ingat hati daripada mengantuk ghoflah dan tidur juhalah kepada Hadirat Al-Wafah(sempurna sebagai seorang hamba) dan Adab Al-Khidmat. Dia sanalah berpindah ia daripada zikir lisan daripada zikir qalbi yang Hudur daripada melazimkan dia (zikir lisan).

Tingkatan Kedua:Zikir Qalbi

Apabila seorang hamba mengistiqamahkan dan sentiasa bersyukur dengan Zikir Lisan mereka, Insya Allah.... Allah Yang Maha Lemah Lembut dengan pertolongan dan limpah kurniaNya akan mengangkatkan martabat Zikir Lisan mereka kepada Zikir Yaqzhoh.Dengan Zikir Yaqzhoh ini, hati hamba yang sebelum ini lalai atau ghoflah dengan gangguan-gangguan keduniaan akan terjaga dan tersedar untuk mula melihat kepada hakikat Zikir Lisan serta segala suatu yang lain.Mata hati yang sebelum ini tertutup sewaktu berzikir akan terbuka untuk memandang Keesaan dan Keagungan Allah. Zikir-zikir lisan yang diucapkan akan terlancar dan bergerak selari dengan gerakan hati di samping dapat merasai makna-makna dan rahsia zikir mengikut kadar yang dikurniakan Allah.

Hati yang sebelum ini, buta dan jahil dengan hakikat dan makrifat mula mengenali dan memahami makna-makna di Alam Malakut yang terpancar pada zhohir sesuatu.Mereka dapat melihat akan hikmah dan pengajaran di sebalik sesuatu yang zhohir yang mendatangi mereka. Hiduplah hati atau jiwa mereka menuju ke Hadirat Al-Wafah yang akan menyempurnakan kebersihan hati untuk layak dipanggil sebagai seorang hamba dengan tahu melaksanakan adab-adab kehambaan dan adab-adab Ketuhanan dengan pelbagai hal-ahwal hati yang merujuk kepada kepatuhan dan ketundukkan yang penuh dengan kesedaran batin.

Dengan sebab inilah Zikir serta jaga ini dinamakan juga sebagai Zikir Qalbi kerana hidup hati itu dengan mengingati dan memandang Allah pada setiap kali memandang "ghair" atau sesuatu yang zhohir; sedar dan terjaga hati itu untuk mengenal dan memahami akan hakikat bagi segala sesuatu.Dengan Zikir Qalbi inilah, bermulalah satu perjalanan hati untuk meneroka dan memasuki alam-alam batin atau alam-alam rahsia atau Alam Ketuhanan Yang Maha Tinggi. Dan dengan kerana inilah diisyaratkan pula Muallif (Sheikh Ibni Athoillah As-Kanddari) sebagai menyambung dalam kalam hikmahnya yang seterusnya sebagaimana beriknya;

Dan daripada zikir serta diperolehi jaga (Zikir Yaqozhoh) kepada zikir serta wujud Hudur serta Allah (Zikir Sir).


Keterangan:

Dan daripada zikir serta diperolehi jaga pada zikir serta oleh Hudur serta Allah. Dan adalah Hudur kepada mereka itu iaitu Hudur dengan Haq Taala tatkala ghaibnya daripada sekelian pancaindera dan daripada memandang agyar. Dan dalam Maqam ini berpindah ia daripada Zikir Qalbi kepada Zikir Sir.Zikir Sir itu ghaib ia daripada barang yang lain daripada Mazkor.

Tingkatan Ketiga:Zikir Sir


Sesungguhnya Allah Ta'ala itu maha Penyayang lagi maha Mengasihi akan hambaNya.Maka dengan KasihNya yang maha tinggi lalu Allah Ta'ala mengangkatkan Maqam Zikir Qalbi seorang hamba pilihanNya kepada tingkat yang seterusnya iaitu Zikir Sir.Zikir Sir ini merupakan Zikir yang telah datang kehadiran hati serta Allah. Dan Zikir ini juga merujuk kepada kehadiran Rahsia diri yang terpendam sebelum ini. Hidup Sirnya dengan TuhanNya di mana seluruh ingatan, seluruh pandangan(syuhud) dan seluruh "rasa" tertumpu kepada Yang Haq. Ingat dengan Yang Haq; Syuhud kepada Yang Haq dan "merasa" dengan Yang Haq. Dengan kata lain, seluruh anggota badan yang zhohir dan batin sentiasa dalam keadaan Zikir

Ini adalah kerana,jiwa atau hati hamba telah hapus atau hilang atau qhaib daripada pengaruh pancaindera dan memandang kepada Agyar pada pihak tidak diiktibarkan apa yang dilihat, apa yang didengar, apa yang dirasa, apa yang diucapkan; malah setiap hal-ahwal zhohir mereka adalah merupakan Zikir kerana mereka tidak melihat sesuatu itu melainkan dilihatNya Allah dan tidaklah mereka dilakukan sesuatu perbuatan atau amalan melainkan dengan "perintah" yang datang dari Allah.

Sungguhpun demikiannya hal keadaan hati yang sentiasa ingat akan kehadiran Allah dalam tiap-tiap sesuatu itu berzikir dan berzikir dengan Sirnya, namun ianya belum sampai kepada puncak kesempurnaannya yang Hakiki. Hati ini masih melihat dan memandang kepada dirinya sendiri, hati ini masih terpesona dengan keajaiban rahsia dirinya di mana hal ini menunjukkan bahawa masih ada lagi wujud yang lain iaitu dirinya.walaubagaimanapun Allah Ta'ala lebih mengetahui akan rahsia di sebalik zikir itu.

Tingkatan Keempat:Maqam Kesempurnaan


Setelah melalui hal-ahwal atau Maqam Zikir serta Hudur atau disebut juga sebagai "Zikir Sir", seorang hamba dengan limpah kurnia Allah akan diipndahkan pula kepada Zikir Yang Ghaib dalam MazkurNya atau disebutkan juga sebagai "Ghaib Zikirnya dalam Zikir" atau "Zikir dengan Mazkur" pada pihak hilang atau ghaib diri/hati yang berzikir dalam Hakikat Zikir iaitu Allah. Maqam ini adalah merupakan puncak atau tingkat tertinggi bagi mereka yang seakan mabuk dengan TuhanNya Yang Ampunya Zikir. Keadaan ini digelar juga Fana dalam Fana di mana hilang segala rusum dan isyarat. Apa yang wujud ialah Wujud Yang Hakiki yakni Allah semata-mata.

Dari keterangan dan perbincangan seperti yang telah disentuh sebelum ini, sekiranya kita dapat menangkapi kefahamannya, jelaslah bahawa bagi setiap tingkat Zikir itu menunjukkan hal-ahwal hati/diri atau yang menyatakan Maqam kedudukan hamba dengan TuhanNya.Sebagai merumuskannya..

Keterangan oleh Pengarang Kitab Hikam;

Dan pada ketika itu

dalam Zikir Lisan itu Maqam orang orang yang ahli Ghoflah daripada segala orang awam.

Dan Maqam Zikir Lisan dengan jaga Qalbi itu Maqam orang yang Ahli Suluk.

Dan Maqam Zikir Dalam Hadirat Mazkur itu Maqam Al-Khowas

Dan Maqam Al-Ghaib Dalam Mazkur dari pada Zikir itu Maqam Khowasul-Khowas, orang yang alhi Fana 'An Fana.

Keterangan dalam Suluk:


Apa hal pun guru suluk memberi peringatan bahawa, tidaklah patut bagi mereka yang berada pada maqam-maqam yang terkebawah mengamalkan zikir-zikir Maqam yang di atasnya. Umpama seorang awam yang ahli ghoflah...kerana terlalu ingin cepat sampai kepada Maqam tertinggi meninggalkan Zikir Lisan dan terus berzikir dengan Zikir Sir iaitu "Hu Hu". Bandingannya seperti seorang yang memakai pakaian orang lain yang tidak sepadan/sepatutnya dengan saiz tubuhnya. Baju atau jubah yang saiznya besar jika dipakaikan pada tubuh yang kecil, maka akan tampaklah kejanggalannya. Bukankah ini satu amalan atau usaha perbuatan yang menunjukkan "kurang berakalnya" si pemakai. Menunjukkan amalan atas dorongan nafsu semata-mata dan biasanya ia tak akan bertahan lama(tidak istiqamah).

Apa yang perlu dan patut dilakukan ialah tetap pada halnya atau maqamnya dan melaksanakan hak dan adab-adab hal atau maqam tersebut di mana mereka menetap/duduk sehinggalah mereka diperintahkan untuk berpindah kepada maqam-maqam yang lain. Inilah sebahagian kecil daripada adab-adab bagi mereka yang berzikir.masih tergiang ditelinga ana kata-kata nasihat abah dan ibu ana tentang ini.katanya,zikir ini umpama mencuci baju betul-betul di tempat yang terkena kotoran.bukannya mencuci secara kasar atau secara rambang.begitu juga jika kita berbuat dosa kepada Allah Ta'ala,kita akan solat taubat dan beristiqfar.nampaknya setakat ini sahajalah ana mampu terangkan.apa pun ana mengundur diri dulu.salam